بهترین راه درمان بیماری لیکن پلان دهانی

لیکن پلان (Lichen Planus یا به اختصار LP) یکی از بیماری‌های خود ایمنی است که به صورت ژنتیکی منتقل می‌شود. این ضایعه شایع التهابی، به سن و سال خاصی محدود نیست و می‌تواند برای افراد مختلف، مشکل ایجاد کند اما به طور عمده لیکن پلان‌ها در افراد میانسال و به ویژه خانم‌ها بیشتر دیده می‌شوند. پروسه بهبود انواع Lichen Planus بسته به شدت بیماری بین 1 الی 5 سال به طول می‌انجامد اما سوال این است که بهترین راه درمان بیماری لیکن پلان دهانی کدام است؟ 

لیکن پلان دهانی یکی از انواع بیماری است که مخاط دهان را درگیر کرده و باعث ایجاد جوش‌ یا لکه‌های سفید در قسمت‌های مختلف دهان از جمله لثه‌ها، زبان، لب‌ها و حتی گونه‌ها می‌شود. دکتر عاطفه توانگر اطلاعاتی درباره این بیماری های زبان را در اختیار ما قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه‌های بهبود بیماری خودایمنی یاد شده، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

درمان دارویی بیماری لیکن پلان

بیماری Lichen Planus یک عارضه غیر قابل درمان شناخته می‌شود که خود به خود بهبود می‌یابد. طی پروسه معالجه باید یک سری اقدامات درمانی خاص جهت کاهش آسیب‌های جسمی و روحی فرد انجام گیرد. برای مثال می‌توانید با مصرف داروهای ضد خارش و التهاب، عوارض ناشی از این عارضه را کاهش دهید. البته بهتر است از مصرف خودسرانه داروهای درمانی LP بپرهیزید. در ادامه چند نمونه از داروهای تجویز شده پزشکان برای بهبود این عارضه معرفی شده‌اند: 

  • پمادها و کرم‌های موضعی مانند فلوسینولون، کلوبتازول و تریامسینولون، خارش ناشی از LP را کاهش می‌دهند. البته به شرطی می‌توان از این داروها استفاده کرد که ورم و ناراحتی ایجاد شده روی پوست و خارج از دهان باشد. 
  • با مصرف قرص‌های خوراکی ضد خارش مانند لوراتادین و سیتریزین می‌تواند تا حد زیادی عوارض ناشی از Lichen Planus را کاهش داد. 
  • قرص آنتی هیستامین نیز به کاهش خارش و ورم پوست کمک می‌کنند. 
  • اگر التهاب و خارش پوست با پماد و قرص برطرف نشد، پزشک از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کند. کپسول‌های سیکلوسپورین و قرص‌های آیزرتین از جمله داروهای مورد اشاره هستند. البته این شیوه معالجه تنها برای موارد حاد استفاده می‌شود. 
  • قرص‌های استروئیدی و پماد لیکن پلان دهانی نیز موجب کاهش شدت علائم این ضایعه می‌شوند. همچنین پزشکان به بیماران، رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان را توصیه می‌کند. 

درمان دارویی لیکن پلان 

درمان طب سنتی لیکن پلان

برخی معتقد هستند استفاده از گیاهان دارویی بهترین راه درمان بیماری لیکن پلان دهانی به حساب می‌آید. در این روش‌ها اغلب داروهای گیاهی توصیه شده روی پوست بیمار گذاشته می‌شود. برخی از روش‌های طب سنتی موثر در بهبود این ضایعه عبارتند از: 

  • استفاده از زردچوبه، این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و حاوی کورکومین است. اگر خمیر حاصل از ترکیب زردچوبه و شیر یا آب را روی پوست فرد بیمار قرار دهید، متوجه کم شدن التهاب و تورم پوست او خواهید شد. 
  • از زنجبیل می‌توان به شیوه‌های مختلف برای درمان Lichen Planus استفاده کرد. نوشیدن دمنوش زنجبیل یا مالیدن پودر این گیاه روی پوست، ضایعات ناشی از تورم و التهاب را از بین می‌برد. 
  • آلوئه‌ورا گیاهی آبرسان است که تاثیر قابل توجهی در تسکین خارش و تورم دارد. برای استفاده از این گیاه، برگ آن را از وسط شکافته و ژل درونش را روی ضایعات پوستی خود بمالید. 

درمان لیکن پلان با لیزر و فتو تراپی

اکثر بیماری‌های پوستی با لیزر و فتوتراپی معالجه می‌شوند. لیزر درمانی، خارش ضایعات را کمتر می‌کند. در حالی که یکی از مزایای روش فتوتراپی این است که در آن از اشعه ماورا بنفش کمک نمی‌گیرند، بنابراین استفاده از این تکنیک علمی، آسیبی به بافت پوست نمی‌زند. 

 عاطفه توانگر؛ بهترین دکتر لیکن پلان

عاطفه توانگر؛ بهترین دکتر برای درمان لیکن پلان

در صورت شدیدتر شدن علائم بیماری لیکن پلان دهانی بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. Lichen Planus درمان خاصی ندارد و روش‌های پیشنهادی دندانپزشک صرفا مانع از پیشروی عارضه می‌شوند. از این رو با قاطعیت می‌توان گفت که مراجعه به دندانپزشک متخصص و پیگیری منظم، اهمیت زیادی در بهبود این عارضه دارد. 

دکتر عاطفه توانگر یکی از بهترین دندانپزشکان برای معالجه لیکن پلان دهانی با لیزر در اصفهان محسوب می‌شود. ایشان با انجام نمونه‌برداری تخصصی و دقیق، علت بروز این ضایعه را شناسایی کرده و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند. برای بهره‌مندی از بهترین راه درمان بیماری لیکن پلان دهانی به وب‌سایت دکتر عاطفه توانگر مراجعه کرده و یک وقت ویزیت و مشاوره بگیرید. 

نوشتن دیدگاه