انواع کپسول های اطفای حریق و نحوه استفاده از آنها

کپسول‌های آتش‌نشانی در کلاس‌های متفاوتی روانه‌ی بازار شده‌اند و به جهت کاربری آسان در مواقع اطفاء حریق کاربرد دارند، اما نکته‌ی مهم قبل از هر اقدامی، آگاهی از انواع کپسول‌های اطفاء حریق و نحوه‌ی استفاده از آن ها می‌باشد. در این مبحث به بررسی مدل‌های مختلف خاموش‌کننده‌های کپسولی و طریقه‌ی به کارگیری درست آن‌ها در شرایط اضطراری پرداخته شده است. تا انتهای آن همراه ما باشید. شما عزیزان می توانید برای خرید کپسول آتش نشانی به سایت ایمن پیشتاز مراجعه نمایید.

انواع کپسول های آتش نشانی

کپسول‌های آتش‌نشانی، تجهیزات حیاتی در صنعت آتش‌نشانی و ایمنی عمومی هستند و در مواجهه با حریق‌ها بسیار مؤثر هستند. این کپسول‌ها به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، انواع مختلفی دارند. یکی از انواع معمول کپسول‌های آتش‌نشانی، کپسول‌های آبی هستند که از آب به عنوان ماده خاموش کننده استفاده می‌کنند و برای خاموش کردن حریق‌های کلاس A (حریق‌های جامد مانند چوب و کاغذ) مناسب هستند. کپسول‌های Foam یا کف که از مخلوطی از آب و مواد شیمیایی به عنوان ماده خاموش کننده استفاده می‌کنند، برای حریق‌های کلاس A و B (حریق‌های مایع مانند نفت و بنزین) مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، کپسول‌های پودری که از پودر‌های شیمیایی به همراه گاز به عنوان ماده خاموش کننده استفاده می‌کنند، برای حریق‌های کلاس B و C (حریق‌های گازی مانند گازهای آمونیاک و متان) مناسب هستند. انتخاب کپسول مناسب بر اساس نوع حریق بسیار مهم است تا ایمنی و موفقیت در مهار حریق تضمین شود. در ادامه به توضیح نحوه استفاده از هرکدام از این کپسول ها پرداخته می شود.

انواع کپسول های آتش نشانی

نحوه استفاده از کپسول های مدل co2

این مدل کپسول‌ها از گاز دی‌اکسید کربن پر شده و در نمونه‌های قابل حمل ارائه می‌شوند. تماس گاز co2 با آتش می‌تواند اکسیژن مورد نیاز برای سوختن را سرکوب کرده و در نتیجه از شدت حریق بکاهد. موارد استفاده‌ی کپسول‌ آتش نشانی co2 معمولا در ساختمان‌ها و خانه‌‌ها به جهت سرکوب انواع حریق، از جمله موارد ناشی از مایعات اشتعال‌زا و آتش سوزی برقی می‌باشد. لازم به ذکر است که خاموش‌کننده‌های co2 ساختاری قابل کنترل دارند بنابراین تا زمانی که بیش از ۱۰ درصد مواد آن مصرف نشده باشد، قابلیت استفاده‌ی مجدد را خواهند داشت اما همواره به این نکته توجه داشته‌باشید که استفاده از کپسول co2 روش خاص خودش را داشته و به جهت اطفاء حریقی موفقیت آمیز، ملزم به رعایت کردن تمام آن ها می‌باشید.
دستورالعمل استفاده: اولین نکته‌ای که در مورد استفاده از کپسول دی‌اکسید کربن مد نظر قرار گرفته می‌شود، فاصله‌ی شما از حریق است. باید توجه داشته‌باشید که قدرت پرتاب این مدل فراتر از سقف ۲ تا ۴ متر نبوده لذا در صورت دور بودن از محل آتش‌سوزی کارایی چندانی نخواهند داشت با این همه توصیه می‌شود که در صورت دور بودن از محل، ضامن کپسول را آزاد کرده و با قرارگیری در مناسب‌ترین موقعیت اهرم را فشار دهید سپس با کمک لوله‌ی مخصوص، مواد آن را به سمت سطح حریق هدایت کنید.

نحوه استفاده از کپسول های مدل فوم یا کف

در مواردی که عامل آتش‌سوزی وسایل چوبی، منسوجات، کاغذ، رنگ، بنزین و دیزل باشد، به جهت سرکوب آن از کپسول‌های فوم و کف استفاده می‌شود. این نوع کپسول‌ها در اندازه‌های ۲، ۳، ۶ و ۹ لیتر ارائه شده و روش استفاده‌ی مخصوص به خودشان را نیز دارا می‌باشند. در راستای بررسی کپسول‌های اطفاء حریق و نحوه‌ی استفاده از آن ها در مدل کف و فوم می‌توان به دو مدل اشاره کرد. از آن جایی که محتوی این مدل کپسول‌ها کف می‌باشد، می‌توانند روی حرارت ناشی از آتش سوزی تاثیر گذاشته و با پایین آوردن آن به اطفاء حریق کمک کنند. نمونه‌ی دیگر نیز که خاموش‌کننده‌های کف AFFF را شامل می‌شود، با ساختن یک سد بین سطح مایع و آتش از شدت حریق می‌کاهد. در ادامه‌ی بررسی کپسول‌های اطفاء حریق و نحوه‌ی استفاده از آنها باید گفت که مدل کف و فوم دارای کلاس‌بندی‌های متفاوتی بوده و به طور کلی در دسته‌بندی زیر جای‌ می‌گیرند:

  • فوم کلاس A: این مدل به جهت سرکوب آتش‌سوزی‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربری این مدل به گونه می‌باشد که سوخت کلاس A را به خود جذب کرده و در نتیجه باعث کاهش شدت حریق می‌شود.
  • فوم کلاس B: این مدل مناسب مایعات قابل اشتعال بوده و دارای دو زیر مجموعه‌ی فوم مصنوعی و فلورو پروتئینی می‌باشد. همواره توجه داشته‌باشید که از فوم‌های کلاس A برای نوع B استفاده نکنید زیرا انجام این عمل می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را رقم بزند.

دستورالعمل استفاده: قبل از استفاده از کپسول‌ آتش نشانی فوم، از خم نبودن ضامن ایمنی و شارژ بودن کپسول اطمینان حاصل کنید سپس سعی کنید تا حد امکان فاصله‌ی ایمنی خود از آتش حفظ کرده و بعد ضامن را بکشید. اگر آتش سوزی از نوع B بود نازل کپسول کف و فوم را به سمت سطح عمودی آتش گرفته و در آتش سوزی نوع A پایین آتش را هدف قرار داده و جت را به چپ و راست حرکت دهید. در این مورد توجه داشته باشید که هدف قرار دادن مستقیم شعله‌ها، می‌تواند به شدت آتش‌سوزی اضافه کند.

نحوه استفاده از کپسول های مدل فوم یا کف

نحوه استفاده از کپسول های مدل پودر و گاز

در ادامه‌ی بررسی ‌کپسول‌های اطفاء حریق و نحوه‌ی استفاده از آن ها باید به مدل پودر و گاز اشاره کنیم. این مدل که از رایج ترین مدل‌ خاموش‌کننده‌هاست، در آتش سوزی‌هایی که در آن عواملی چون سوختن کاغذ و مقوا، پارچه، منسوجات و مایعات اشتعال‌زا دخیل هستند کاربرد دارند. نکته‌ی مهم در خصوص کپسول‌های مدل پودر و گاز قابلیت مقابله‌ی آن ها با اتش‌سوزی‌های بسیار وسیع می‌باشد. این مدل به دلیل داشتن ساختاری ویژه و نیز برخورداری از متریالی خاص خود، در شرایطی که اتش‌سوزی شدت زیادی داشته باشد می‌توانند روی آن تاثیر گذاشته و از شدت عوارض احتمالی حادثه بکاهند.
دستورالعمل استفاده: اولین نکته در خصوص این نوع کپسول‌ها، نفوذ پودر آن ها به داخل دستگاه‌ها می‌باشد‌ بنابراین همواره دقت داشته باشید که از آن ها برای خاموش کردن وسایل برقی آتش‌گرفته استفاده نکنید. همچنین قبل از استفاده‌ از کپسول پودر و گاز آن ها را به خوبی تکان دهید تا محتویات آن با هم ترکیب شوند. در این هنگام با کشیدن ضامن و نگه‌داشتن شلنگ، پودر را به سمت آتش هدایت کنید.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات آتش نشانی ایمن پیشتاز، به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای خرید کپسول‌های آتش‌نشانی، با تعهد به ایمنی و آسایش مشتریان خود به عنوان مقصدی برجسته در عرصه بازاریابی و فروش این تجهیزات حیاتی شناخته می‌شود. این فروشگاه اینترنتی با ارائه محصولات با کیفیت بالا از برندهای معتبر و تاییدیه‌های استاندارد، به مشتریان اطمینان می‌دهد که در مواجهه با حریق‌ها به بهترین شکل ممکن محافظت می‌شوند. ایمن پیشتاز از طریق سایت اینترنتی خود امکان خرید آنلاین سریع و آسان کپسول‌های آتش‌نشانی را فراهم می‌کند و با تیم پشتیبانی مجرب، به مشتریان خود ارائه خدمات مشاوره‌ای نیز ارائه می‌دهد. به طور خلاصه، ایمن پیشتاز به عنوان یک منبع اعتمادسازی برای انتخاب و خرید کپسول‌های آتش‌نشانی و انواع فایر باکس از طریق اینترنت، از تعهد به ایمنی و رضایت مشتریان به عنوان اولویت اصلی خود برخوردار است.

نوشتن دیدگاه