نخ مناسب گلدوزی با چرخ

یکی از اولین لوازم مورد نیاز برای شروع کار گلدوزی، نخ گلدوزی است. با استفاده از این نوع نخ‌ها می‌توان انواع طرح‌های زیبا را با استفاده از چرخ خیاطی یا با دست روی پارچه منتقل کرد. نخ‌های گلدوزی علاوه بر اینکه رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی دارند، دارای میزان ضخامت و مقاومت گوناگونی در برابر پوسیدگی هستند. در این مطلب از فروشگاه آنلاین وحدت شاپ با انواع نخ مناسب گلدوزی با چرخ خیاطی آشنا خواهید شد.

بهترین نخ های گلدوزی با چرخ

گلدوزی کار هنری است که به دو صورت با چرخ خیاطی یا با دست صورت می‌گیرد. شما می‌توانید طرح‌های هنری زیبایی را روی مانتو، انواع لباس، رومیزی، تابلوی دکوراتیو و بسیاری موارد دیگر گلدوزی کنید. نخ چرخ خیاطی مخصوص گلدوزی مانند نخ گلدوزی با دست انواع مختلفی دارد که انتخاب نوع مناسب آن به نیاز و پروژه هنری شما وابسته است. به یاد داشته باشید که نخ گلدوزی شما باید کیفیت مطلوب را داشته باشد و پس از مدتی دچار پوسیدگی نشود. همچنین نخی خوب است که بعد از شستشو رنگ خود را از دست ندهد. یکی دیگر از مواردی که باعث تفاوت در نخ‌های گلدوزی می‌شود، نمره آن‌ها است. برخی از نخ‌ها ضخیم‌تر و سنگین‌تر هستند، در حالی که بعضی نمونه‌های دیگر ضخامتی نازک‌تر و وزنی سبک‌تر دارند.

نمره هر نخ روی بسته‌بندی آن درج می‌شود که این مقیاس بر اساس وزن نخ در واحد طول آن یا طول نخ در واحد وزن نخ محاسبه می‌گردد. شما باید نخ گلدوزی مناسبی متناسب با کار خود انتخاب کنید. 

نخ مناسب گلدوزی با چرخ

نخ گلدوزی پلی استر

نخ‌های پلی استر معمولا از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند. اما برخی از نمونه‌های این محصولات حاصل ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی هستند. این نوع نخ گزینه‌ای ایده‌آل برای گلدوزی کردن با چرخ خیاطی است. مقاومت در برابر حرارت و خاصیت کشسانی قابل قبول از ویژگی‌های نخ‌های پلی استر هستند. البته به یاد داشته باشید که از این نوع نخ برای گلدوزی روی پارچه‌های پنبه‌ای استفاده نکنید.

نخ گلدوزی نایلونی

نخ‌های گلدوزی نایلونی نیز مانند نخ‌های پلی استر از الیاف مصنوعی ساخته می‌شوند، اما نسبت به آن‌ها مقاومت کمتری در برابر حرارت و گرما دارند. این نوع نخ امروزه در وزن و ضخامت‌های مختلف در بازار موجود است. شما می‌توانید از نخ نایلونی مخصوص گلدوزی برای دوخت طرح‌های مختلف روی انواع پارچه استفاده کنید.

نخ گلدوزی ابریشمی

نخ‌های مخصوص گلدوزی ابریشمی همانطور که از نامشان مشخص است، از ابریشم تولید می‌شوند. به همین دلیل این محصولات در دسته نخ‌های گران قیمت قرار دارند. نخ‌های ابریشمی به دلیل داشتن حالت کشسانی نخ مناسب گلدوزی با چرخ خیاطی روی پارچه‌های ظریف به حساب می‌آیند. در واقع ظرافت این نوع نخ‌ها باعث می‌گردد که هیچ سوراخ و حفره‌ای روی پارچه باقی نماند. نخ‌های ابریشمی نیز از لحاظ وزن و کیفیت انواع مختلفی دارند.

نخ گلدوزی ریون

نخ‌های ریون صرفا جنبه تزیینی دارند و گزینه‌ای مناسب برای دوخت انواع طرح‌های زیبا روی پارچه هستند. البته این نوع نخ‌ها به دلیل ظرافت زیادی که دارند، برای دوخت لباس مناسب نیستند، زیرا احتمال پاره شدن آن‌ها زیاد است. اما نوعی از نخ ریون به نام نخ ترویرا برای سردوزی لباس ها استفاده می‌شود.

نخ مناسب گلدوزی با چرخ

نخ گلدوزی فلزی

نخ‌های گلدوزی فلزی نیز بسیار ظریف هستند و مانند نخ‌های ریون بیشتر جنبه تزئیناتی دارند. از این نوع نخ برای گلدوزی کردن طرح‌های مختلف و تزئین پارچه‌های مختلف استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید که برای استفاده از نخ‌های فلزی باید از سوزن مخصوص کمک بگیرید. برای تولید نخ‌های فلزی مخصوص خیاطی فلزات براق نقره‌ای و طلایی به کار می‌برند. براق بودن این نوع نخ‌ها باعث می‌شود که دوخت لباس زیباتر به نظر برسد.

نخ گلدوزی پنبه ای

نخ‌های گلدوزی پنبه‌ای به دلیل آنکه از گیاه پنبه تولید می‌شوند، در گروه نخ‌های طبیعی قرار می‌گیرند. به یاد داشته باشید که این نوع نخ‌ها اصلا خاصیت کشسانی ندارند. به همین دلیل نخ‌های پنبه‌ای برای دوخت طرح‌های مختلف روی پارچه‌های کشی مناسب نیستند. این مدل نخ‌ها مقاومت بالایی در برابر گرما و حرارت دارند. این ویژگی باعث می‌شود که نگرانی بابت اتو کردن پارچه گلدوزی شده با نخ پنبه‌ای وجود نداشته باشد. بهتر است که از نخ‌های پنبه‌ای برای گلدوزی کردن پارچه‌های پنبه‌ای استفاده کنید. البته نخ کوک نیز نوعی نخ پنبه به شمار می‌رود که دوام و ماندگاری بالایی ندارد. همچنین نخ کتان هم یکی دیگر از انواع نخ پنبه‌ای است که به مرور زمان پرز می‌دهد. به همین دلیل نخ کتان را نمی‌توان نخ مناسب گلدوزی با چرخ خیاطی دانست.

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول نخ مناسب گلدوزی با چرخ

نخ مناسب گلدوزی با چرخ، چه نوع نخی است؟
  • نخ گلدوزی پلی استر
  • نخ گلدوزی نایلونی
  • نخ گلدوزی ابریشمی
  • نخ گلدوزی ریون
  • نخ گلدوزی فلزی
  • نخ گلدوزی پنبه ای
نخ گلدوزی ریون، مناسب چه کارهایی هستند؟

نخ‌های ریون صرفا جنبه تزیینی دارند و گزینه‌ای مناسب برای دوخت انواع طرح‌های زیبا روی پارچه هستند. البته این نوع نخ‌ها به دلیل ظرافت زیادی که دارند، برای دوخت لباس مناسب نیستند، زیرا احتمال پاره شدن آن‌ها زیاد است. اما نوعی از نخ ریون به نام نخ ترویرا برای سردوزی لباس ها استفاده می‌شود.