بهترین نخ برای گلدوزی با دست

اگر قصد شروع یادگیری گلدوزی را دارید، مهمترین ابزار برای این کار نخ است. نخ‌هایی که در گلدوزی با دست یا با چرخ خیاطی مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند. هر یک از این لوازم با توجه به کیفیت خود به قیمت‌های گوناگونی به فروش می‌رسند. البته نخ کتان بیشترین کاربرد را در گلدوزی، سوزن‌ دوزی، شماره دوزی، بخارا دوزی، رشتی دوزی و سایر کارهای هنری دارد. این در حالی است که این نوع نخ‌ها نسبت به نخ‌های ابریشمی و براق دارای قیمت مناسب‌تری هستند. اگر می‌خواهید بدانید که بهترین نخ برای گلدوزی با دست کدام است، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی انواع نخ برای گلدوزی با دست و روش استفاده از آنها

گلدوزی هنری است که با کمک نخ و سوزن می‌توان طرح‌هایی زیبا روی پارچه به وجود آورد. انتخاب نخ مناسب برای این کار می‌تواند باعث ماندگاری این هنر اصیل شود. همه اکسسوری‌هایی که با نخ و سوزن درست می‌شوند، نیاز به شستشو دارند. به همین دلیل نخ انتخابی شما هرگز نباید موقع شستشو از خود رنگ بدهد. البته خرید نخ گلدوزی از برندهای معتبری همچون دمسه و پنگوئن می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که نخ‌هایی با کیفیت بالا دریافت خواهید کرد. همچنین دقت داشته باشید که نخ گلدوزی باید خوب به هم تابیده باشد و خیلی زود پاره نشود؛ زیرا در غیر این صورت نخ انسجام کافی را نداشته و در حین کار ریش ریش می‌گردد. برای اطمینان از این موضوع کلاف نخ را اندکی باز کرده و آن را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت چند بار بچرخانید.

اگر پس از رها کردن نخ تارهای آن بلافاصله به ظاهر قبلی خود بازگشت، یعنی کیفیت و نحوه تابیدگی آن مناسب است. در ادامه با برخی از انواع نخ برای گلدوزی با دست آشنا خواهید شد.

بهترین نخ برای گلدوزی با دست

  • نخ گلدوزی ساده

نخ‌های گلدوزی ساده یا پنبه‌ای برای استفاده در هنرهایی همچون گلدوزی، شماره دوزی، کوبلن، بافت انواع دستبند و بسیاری موارد دیگر مناسب است. این نوع نخ شامل 6 رشته باریک است که به راحتی از یکدیگر جدا می‌شوند. شما می‌توانید از رشته‌های کمتر این نوع نخ برای دوخت‌های ظریف‌تر استفاده کنید. نخ‌های گلدوزی پنبه‌ای استحکام و دوام خوبی دارند و جلوه‌ای براق و ابریشمی به طرح مورد نظر می‌بخشند.

  • نخ گلدوزی چند رنگ

دسته‌ای از نخ‌های گلدوزی به نام مولتی کالر یا چند رنگ شناخته می‌شوند. این نوع نخ‌ها شامل چندین رشته نخ با طیف رنگی مختلف هستند. بدین ترتیب هنگامی که طرحی را با نخ‌های گلدوزی چند رنگ می‌دوزید، رنگ نخ با زدن چند کوک تغییر می‌کند.

  • نخ گلدوزی نورتاب

این نوع نخ مخصوص گلدوزی جنس پولیستر دارد و نور را به جلوه‌های مختلف مانند فلورسنت و جواهرات بازتاب می‌دهد.

  • نخ گلدوزی متالیک

نخ‌های متالیک در رنگ‌های تند و زنده‌ای ارائه می‌شوند که می‌توان از آن‌ها در اغلب کارهای هنری مانند گلدوزی و شماره دوزی استفاده کرد.

انواع نخ برای گلدوزی با دست

  • نخ گلدوزی ساتن یا ریون

یکی دیگر از بهترین نخ برای گلدوزی با دست نخ گلدوزی ساتن است. درخشش و نرمی این نوع نخ‌های گلدوزی زیاد است و جلوه‌ای زیبا و جذاب به طرح مورد نظر می‌بخشد.

  • نخ گلدوزی کتان

نخ‌های کتان جلوه‌ای مات دارند و بدین ترتیب ظاهری طبیعی برای کارهای هنری به ارمغان می‌آورند. این نوع نخ‌ها محبوبیت زیادی در بین مشتریان دارند. شاید بتوان کیفیت خوب و قیمت مناسب را دلیل این محبوبیت دانست.

بهترین نخ برای گلدوزی با دست

نخ گلدوزی ابریشمی

نخ‌های ابریشمی مخصوص گلدوزی کاربرد زیادی دارند. زیرا این جنس نخ‌ها ظرافت و زیبایی جذاب و منحصربه‌فردی به طرح گلدوزی شده می‌دهند.

  • نخ پنبه‌ای درفام

نخ‌های پنبه‌ای درفام نخ‌های دولای به هم تابیده‌ای هستند که درخشندگی زیادی دارند. البته لازم به ذکر است که تفکیک این نوع نخ به رشته‌های نازک‌تر امکان‌پذیر نیست. شما می‌توانید نخ پنبه‌ای درفام را در سایزهای 3، 5، 8، 12 و 16 از بازار خریداری کنید. به یاد داشته باشید که ضخیم‌ترین نوع این نخ سایز 3 و نازک‌ترین آن سایز 16 است.

  • نخ گلدوزی برزیلی

نخ گلدوزی برزیلی در واقع همان نخ ابریشمی و براق است که به صورت تک رنگ و هفت رنگ ارائه می‌شود. این نوع نخ که کیفیت بالایی دارد، مناسب دوخت انواع گلدوزی‌های برزیلی است. در این نوع گلدوزی گل‌ها و سایر اشکال به صورت برجسته هستند و به شکل طبیعی‌تر جلوه می‌کنند. نخ‌های برزیلی علاوه بر اینکه استحکام زیادی در برابر ساییدگی دارند، دارای ثابت رنگی بی‌نظیری نیز هستند. البته برای استفاده از این نوع نخ‌های ضخیم بهتر است که از سوزن‌های مخصوص گلدوزی برزیلی استفاده کنید. شما می توانید انواع نخ گلدوزی را از فروشگاه وحدت شاپ بخرید. فقط کافی است سفارش خود را در سایت ما ثبت کرده و سپس آن را درب منزل تحویل بگیرید.

 

نوشتن دیدگاه