توضیحات
سافت استارتر آنالوگ زیمنس 45کیلووات 3RW30
SIRIUS soft starter S3 80 A, 45 kW/400 V, 40 °C 200-480 V AC, 110-230 V AC/DC Screw terminals
سافت استارتر زیمنس آلمان با بیشترین توان در مدل های متنوعی ارائه می شود و یکی از پرفروش ترین سافت استارتر ها یا راه انداز های نرم در بازار است. سافت استارتر زیمنس بهترین محصول برای زمانی است که روش راه اندازی مستقیم یا روش راه اندازی ستاره / مثلث برای موتور های سه فاز مناسب نباشد، زیرا ضربه های مکانیکی در دستگاه یا افت ولتاژ در سیستم منبع تغذیه اغلب می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. طیف گسترده و جامعی از راه انداز های نرم با فانکشن های هوشمند جایگزین بهتری را تقریباً برای هر کاربردی ارائه می دهد. سافت استارتر زیمنس خانواده SIRIUS 3RW در سه دسته کلی زیر به مشتریان ارائه می گردد:
سافت استارتر زیمنس با عملکرد پایه (Basic Performance Soft Starter)
سری 3RW30 کم هزینه ترین سافت استارتر زیمنس، تا توان 55 کیلووات
سری 3RW40 تا توان 250 کیلووات
سری 3RW50 از توان 1.5 الی 315 کیلووات
سافت استارتر زیمنس با عملکرد متوسط با کاربری عمومی (General Performance Soft Starter)
سری 3RW52 از توان 5.5 الی 560 کیلووات
سافت استارتر زیمنس پیشرفته با کارایی بالا (High-Performance Soft Starter)
سری 3RW55 و 3RW55-F از توان 5.5 الی 1200 کیلووات
Soft Starter زیمنس چگونه کار می کند؟
اساساً یک سافت استارتر زیمنس با کنترل مقدار ولتاژی که از مدارهای موتور عبور می کند کار می کند. این کار را با محدود کردن گشتاور در موتور انجام می دهد. این به نوبه خود به سافت استارتر اجازه میدهد تا ولتاژ را کاهش دهد و به آن اجازه میدهد تا به تدریج کاهش ولتاژ را متوقف کند تا جریان آرام جریان داشته باشد.
علاوه بر این، برخی از مدل های سافت استارتر ممکن است از دستگاه های حالت جامد استفاده کنند. این دستگاه ها ابزار دیگری برای کنترل میزان جریان الکتریکی مجاز برای عبور از موتور هستند. این به سافت استارتر اجازه می دهد تا جریان را در سه فاز مجزا و مجزا کنترل کند تا سطوح کنترل دقیق تری را فراهم کند.
بسیاری از سافت استارترهای الکتریکی نیز از یک سری یکسو کننده های کنترل شده سیلیکونی (SCR) یا تریستورها برای محدود کردن ولتاژ به مقدار قابل کنترل تری برای موتور هنگام شروع به کار استفاده می کنند. این SCR ها دارای حالت ON هستند که در آن جریان جریان را عبور می دهند و حالت OFF دارند که در آن جریان الکتریکی را کنترل و محدود می کنند. هنگامی که دستگاه خود را روشن می کنید، این SCR ها فعال می شوند، ولتاژ را محدود می کنند و سپس با رسیدن دستگاه به قدرت کامل، شل می شوند. این گرمای موتور را پایین نگه می دارد و فشار کلی را کاهش می دهد.
در حالی که سافت استارترهای الکتریکی نمونه ای از راه حل های ممکن استارت نرم هستند، آنها تنها راه حل موجود نیستند. گزینه های مکانیکی نیز وجود دارد که کمتر به جریان الکتریکی و بیشتر به محلول های فیزیکی و مکانیکی متکی هستند.
استارت های نرم مکانیکی به کلاچ ها و کوپلینگ های مختلف متکی هستند که از سیالات، شات فولادی یا نیروهای مغناطیسی برای کاهش میزان گشتاور در موتور استفاده می کنند. همانطور که قبلاً بحث شد، این ولتاژ مجاز برای عبور از موتور را محدود میکند و به آن اجازه میدهد تا به آرامی و آسانتر روشن شود.
تنظیمات سافت استارتر زیمنس
سافت استارترهای 3RW زیمنس برای راه اندازی عادی طراحی شده اند. در صورت استارت سنگین یا افزایش فرکانس راه اندازی، باید واحد بزرگتری انتخاب شود. سافت استارترهای 3RW50 و 3RW52 را می توان در شبکه های تامین ایزوله (سیستم های IT) تا 600 ولت AC و سافت استارترهای 3RW55 حتی تا 690 ولت استفاده کرد.
برای راه اندازی طولانی مدت، داشتن سنسور PTC یا کلید دما در موتور توصیه می شود. همچنین برای کنترل گشتاور حالتهای کاهش سطح شیبدار، توقف پمپ و ترمز DC نیز صدق میکند، زیرا در طول زمان پایین آمدن سطح شیبدار در این حالتها، یک بار جریان اضافی بر خلاف رمپ پایین آزاد اعمال میشود.
هیچ عنصر خازنی در فیدر موتور بین سافت استارتر زیمنس SIRIUS 3RW و موتور مجاز نیست (به عنوان مثال بدون تجهیزات جبران توان راکتیو). علاوه بر این، نه سیستم های استاتیکی برای جبران توان راکتیو و نه PFC دینامیکی (تصحیح ضریب توان) نباید به طور موازی در هنگام راه اندازی و توقف سافت استارتر عمل کنند. این مهم برای جلوگیری از بروز خطا در تجهیزات جبران و/یا سافت استارتر است.
تمام عناصر مدار اصلی (مانند فیوزها و کنترلها) باید برای راهاندازی مستقیم و با رعایت شرایط اتصال کوتاه لوکال اندازهگیری شوند. فیوزها و دستگاه های سوئیچینگ باید جداگانه سفارش داده شوند. بار جزء هارمونیک جریان راه انداز باید برای انتخاب محافظ استارت موتور در نظر گرفته شود (انتخاب رهاسازی). لطفاً حداکثر فرکانس سوئیچینگ مشخص شده در مشخصات فنی را رعایت کنید.
نکته:
هنگامی که موتورهای سه فاز روشن می شوند، افت ولتاژ به عنوان یک قاعده در استارت های انواع مختلف (استارت های مستقیم روی خط، استارترهای استاردلتا، استارت های سافت رخ می دهد. ترانسفورماتور ورودی باید همیشه به گونه ای باشد که افت ولتاژ هنگام راه اندازی موتور در محدوده تحمل مجاز باقی بماند. اگر ترانسفورماتور ورودی فقط با یک حاشیه کوچک ابعاد دارد، بهتر است ولتاژ کنترل از یک مدار جداگانه (مستقل از ولتاژ اصلی) تامین شود تا از خاموش شدن بالقوه سافت استارتر جلوگیری شود.